Vattenskada skadegörelse

Hej. Kan detta vara fråga om skadegörelse, och anser ni att jag skall göra en polisanmälan?

Har nyligen flyttat ur min bostadsrätt och anlitade en städfirma för flyttstädning. De kom på utsatt dag/tid och vi gjorde en genomgång av samtliga rum och utrymmen innan de började städa.

Efter avslutat jobba fick jag tillbaks nyckel och ett OK på att allt var färdigt.

Dagen efter gör jag en genomgång (egen besiktning) på städningen och finner då att firman orsakat en vattenskada på parkettgolvet i köket. Inte stor, men tillräckligt för att märkas då skarvarna har lyft sig.

Jag är 100% säker på att den inte fanns då vi gjorde genomgången på morgonen.

Trodde i min enfald att firman tar på sig detta och åtgärdar via sin försäkring. Inte, de hävdar att skadan fanns redan innan!

Jag har både mäklare och köpare som kan intyga att så inte är fallet, men naturligtvis inte daterade foton som styrker att den INTE fanns innan!

Köparen är ju självklart inte glad, och jag har tillochmed gått med på att betala halva självrisken, då jag tycker synd om köparen! Har gjort en anmälan både till Konsumentverket och till ARN.

Är detta tillräckligt för att anmäla dem för skadegörelse...?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att har gjort sig skyldig till skadegörelse krävs det enligt brottsbalken 1 kap. 2 § att man agerat med uppsåt, det vill säga någon form av avsikt. Troligtvis var det en olyckshändelse att golvet blev vattenskadat varför det kan vara svårt att bevisa uppsåt.

En fällande dom i ett mål om skadegörelse skulle leda till en straffrättslig påföljd till exempel villkorlig dom eller böter. Så för att kunna få ersättning för vattenskadan vid ett åtal om skadegörelse krävs det att du samband med det också yrkar på skadestånd.

Om du endast vill få ersättning för skadan är en skadeståndstalan troligtvis ett bättre alternativ än en polisanmälan om skadegörelse. Enligt skadeståndslagen 2 kap. 1 § ska den som av vårdslöshet vållar sakskada ersätta skadan. Det är troligtvis lättare att visa att städfirman agerat vårdslöst än avsiktligt i det här fallet.

Att väcka en skadeståndstalan mot städfirman gör du genom att ansöka om stämning hos tingsrätten enligt rättegångsbalken 42 kap. 1 §. Ytterligare information om hur du går till väga med en stämningsansökan finns på hemsidan för Sveriges domstolar (här).

Hoppas att det här svarade på din fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare