Väsentligt fel enligt 29 § konsumentköplagen

Hej

Vad anses som väsentlig betydelse enligt 29 § KkL?

Min mor har problem med sin mobil som vid två tillfällen nu slutat ta emot laddning.

Hon är 80 år gammal och i stort behov av sin mobil då hon pga en dålig höftledsoperation vid 7 tillfällen fått sin höft ur led, var av en gång blivit sittande i flera timmar. För en 80åring kan det vara livsavgörande att bli liggande på golvet utan att kunna kontakta någon .

Vid första tillfället skickades mobilen på reparation som tog ca 3 veckor och under tiden den var borta kunde inte butiken ersätta med en likadan produkt. Vilket innebar att hon fick lära sig att använda en ny mobil sort.

Vi vill nu när samma fel uppstått inom 4 månader i första hand få en omleverans av säljaren med en annan tillverkare (som kan erbjuda omedelbar reparation) alternativt häva köpet.

Jag hävdar att min mors utsatta situation och behov av att kunna komma i kontakt med omvärlden utan eventuella långa tekniska avbrott är av väsentlig betydelse.

mvh Christian Lindström

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga.

Väsentligt fel enligt 29 § konsumentköplagen (KKL) är ett fel som är av allvarlig betydelse och som i princip innebär att den ifrågavarande varan inte kan användas på det sätt varan är åsyftad att göra. Bedömningen ska göras utifrån den enskilda konsumentens situation. Vägledande för väsentlighetsbedömningen kan frågan om konsumenten överhuvudtaget skulle ha köpt varan om han/hon visste om felet vid köpetillfället vara.

Om man exempelvis köper en bil vars bromsar inte fungerar så är felet utan tvekan väsentligt.

Jag delar din bedömning att felet som din mors mobil har borde ses som väsentligt med tanke på att bedömningen ska göras utifrån konsumentens egna situation, och hon har därför rätt att häva köpet.

Hoppas att Du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare