Värvningsförbudsklausul för anställda hos byggfirma

Vi är en byggfirma som anställer underarbetate. Ett av dessa underarbetate har sin egna firma och har tagit över en av våran tidigare kund. Dessa underarbetate var och jobbade hos denna kund i Januari 2017. Vid avslutat arbete i Februari har nu dessa underarbetate tagit över denna kund från slutet av mars. Finns det ingen lag på att efter avslutat arbete så får man inte ta någons kunder förens 6 månader fram om inget har bestämts i enskilt avtal?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Lojalitetsplikten och dess effekt

En anställd person har under sin anställningstid en lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare. Detta innebär att den anställde inte får bedriva konkurrerande verksamhet vid sidan av jobbet, ta arbetsgivarens kunder eller företa liknande illojala handlingar gentemot arbetsgivaren.

När lojalitetsplikten upphör

Lojalitetsplikten gäller under anställningens tid. När anställningsförhållandet upphört, befrias arbetstagaren från denna lojalitetsplikt gentemot arbetsgivaren. Av den anledningen finns så kallade konkurrensklausuler som kan skrivas in i anställningsavtal. En kategori av konkurrensklausul är värvningsförbudsklausul. Värvningsförbud avser sådana villkor i anställningsavtal som på ett eller annat sätt förhindrar den före detta anställda att värva kunder från sin tidigare arbetsgivare. Om de anställda skrivit på ett sådant avtal föreligger ett så kallat värvningsförbud.

Enligt 38 § avtalslagen ska konkurrensavtal däremot vara skäliga för att kunna vara bindande för en arbetstagare. Byggfirmor uppfyller i allmänhet inte de skälighetskrav som Arbetsdomstolen (AD) ställer på arbetsgivare som vill använda sig av konkurrensklausuler, se AD:s vägledande dom 2009 nr 63 här. Kraven är att en arbetsgivare endast får åberopa underskrivna konkurrensklausuler om arbetsgivaren är beroende av självständig produkt- eller metodutveckling och som genom utvecklingsarbete av det slaget skaffar sig eller därmed jämförbart företagsspecifikt kunnande, vars avslöjande för konkurrenter skulle kunna medföra påtagligt skada. Konkurrensklausuler får också endast användas för arbetstagare som under anställningen får kännedom om tillverkningshemligheter eller därmed jämförbart kunnande. Arbetarnas fria rörlighet och marknadens behov av denna är främsta anledningen till varför användningen av konkurrensklausuler är så pass begränsad som den är.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare