Vart ska man folkbokföras?

Kan man stå på kontraktet för en hyresrätt och inte vara folkbokfört i lägenheten?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget direkt svar på din fråga, då folkbokföringskravet endast innebär att du ska vara folkbokförd där du ”faktiskt bor”, det vill säga där du har din huvudsakliga dygnsvila. Detta framgår av6-7 §§ folkbokföringslagen. Dock kan din hyresvärd ställa upp krav på att för att hyresavtalet ska fortsätta gälla ska du vara folkbokförd på lägenheten, vilket ofta gäller för studentlägenheter, då i syfte att ködagssystemet inte ska utnyttjas.

Vill du ha mer hjälp eller vill ha hjälp med någon som kollar på ditt hyresavtal kan du kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare