Vart går gränsen för grov misshandel och påverkas straffet av om gärningsmannen hade rasistiska motiv?

Vad är straffet om en person av rasistiska skäl har slagit någon så hård i ansiktet att personen har fått operera sig bakom örat och käkat samt har fortfarande ont på grund av händelsen? Hur mycket är den andra personen skyldig att betala eller hur länge kan man fängsla personen!? Kan det räknas som grovt misshandel? Var i lagboken kan man hitta mer information om det?

Tack för svaret

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline!

Gränsen mellan misshandel av normalgraden och grov misshandel

Brottet misshandel finns i brottsbalken. Brottet består i att tillfoga annan person bland annat kroppsskada eller smärta (3 kap. 5 §). Är misshandeln av allvarlig karaktär kan den klassificeras som grov misshandel. Vid den här bedömningen beaktar man särskilt om gärningen varit livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet (3 kap. 6 §).

En gärning anses livsfarlig om den har begåtts med ett livsfarlig vapen så som exempelvis en kniv eller ett skjutvapen. En svår kroppsskada kan bestå i olika saker. I regel avses förlust eller nedsättning av talförmåga, syn eller hörsel. Men även andra svårare, bestående skador kan göra en misshandel grov så som stora, synliga ärr eller bestående smärta. Särskild hänsynslöshet eller råhet kan anses föreligga för att misshandeln har varit oprovocerad, långvarig, riktad mot en skyddslös person eller för att den har skett på ett sätt som visar att gärningsmannen har varit likgiltig inför potentiellt allvarliga konsekvenser.

En misshandel kan alltså vara grov på flera olika grunder, någon exakt gräns för när en misshandel går från normalgraden till grov kan dock inte dras. Det är alltid en fråga om en bedömning i det enskilda fallet. Utifrån din beskrivning av skadorna är min bedömning att det visserligen inte rör sig om ett solklart fall men att det möjligtvis kan vara grov misshandel.

Vad blir straffet och blir det högre om misshandeln har rasistiska motiv?

Om ett motiv för brottet har varit att kränka en person på grund av bland annat ras, hudfärg, etnicitet eller religion så anses detta vara en försvårande omständighet (29 kap. 2 § 7). Detta innebär att brottets så kallade straffvärde ska anses vara högre om man kan bevisa att gärningsmannen hade ett sådant motiv.

Det är mycket svårt att säga exakt hur högt ett straff kommer bli i ett enskilt fall. Om brottet bedöms som grovt startar straffskalan på ett och ett halv års fängelse. Lyckas man styrka rasistiska motiv kan straffet bli någon eller några månader högre. Bedöms brottet som misshandel av normalgraden är straffskalan fängelse mellan 14 dagar upp till 18 månader. En misshandel som kräver operationer och som ger bestående smärta kommer dock förmodligen ge ett straff som rör sig i den övre halvan av straffskalan.

Vad kan gärningsmannen behöva betala?

Den som gör sig skyldig till misshandel kommer även bli skadeståndsskyldig mot brottsoffret. Skadeståndsskyldighet för misshandel består i ersättning för exempelvis skadade kläder, sjukvårdskostnader, inkomstförlust på grund av sjukskrivning, ersättning för sveda och värk. Man kan dessutom få skadestånd för den kränkning misshandeln innebar och om man har bestående skador ger även dessa skador rätt till ersättning.

Hur stort beloppet blir beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Kränkningsersättningen ligger i regel mellan 5000 till 15 000 kr. Hur mycket mer det blir utöver det beror då på hur mycket den övriga skadan uppgår till.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare