Vart går gränsdragningen vid uthyrning av lokal eller bostad vid andrahandsuthyrning?

Hej, jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand. Bostadsrättsföreningens styrelse har gett sitt godkännande. Jag tänkte använda Fastighetsägarnas standardavtal. Min hyresgäst noterade att det står att lägenheten får endast användas som bostad. Han arbetar mest hemifrån och tänkte ta en del av kostnaden på sitt AB för arbetsplats i hemmet. Han önskar därför att vi ska skriva till i särskilda bestämmelser "Hyresgästen kan använda en del av bostaden som kontor för eget bruk". Kan detta vara problematiskt på något sätt? Jag tänker främst om det skulle på något sätt påverka bestämmelserna i lagen om uthyrning av egen bostad, eller om det skulle påverka styrelsens godkännande. Tack! Malcolm

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag förstår din fråga som att du undrar om det kan utgöra något legalt hinder för dig att hyra ut din bostad om denne delvis ska användas som kontor.

För att svara på din fråga tänker jag redogöra för konsekvenserna om en bostad används delvis som lokal samt vilken inverkan detta får på avtalet.

Din fråga regleras i 12 kap. jordabalk (JB).

Vad är skillnaden mellan bostad och lokal?

Juridisk finns det två typer av utrymmen i hyreskontexten - Lokal och bostad (12 kap. 1 § JB). Gränsdragningen är att en lägenheten klassificeras som lokal om den inte i oväsentlig grad används som bostad. När det kommer till tjänsteverksamheter så som jurister, konsulter eller annat arbete som i princip bara kräver en dator kommer det i regel inte förändra lägenhetens klassificering som bostad. Det är den faktiska användingen som avgör klassifikationen och inte vad som har avtalats.

Vilken inverkan har det på avtalet alternativt för din hyresgäst?

Med utgångspunkt i att din hyresgäst inte tänker bedriva restaurang-, mottagnings- eller hotellrörelse i lägenheten kommer den fortsättningsvis klassas som bostad. För din del har det således ingen inverkan på avtalet.

Skälet till att din hyresgäst kan tänkas vilja infoga den skrivelsen misstänker jag landar i att denne vill redovisa underlag till skatteverket för att kunna dra av hyran som kostnad i bolaget samt få göra inköp till “kontoret” som är avdragsgilla. Det hela landar alltså mer på din hyresgästs incitament än dina egna.

Slutsats

Huruvida din lägenhet kommer klassas som bostad eller lokal kommer avgöras på den faktiska användingen av lägenheten. Vanlig konsult- eller tjänsteverksamhet inverkar inte på bedömning. Skälet till att din hyresgäst begär den skrivelsen har troligtvis bolags- eller skattetekniska aspekter.

Du är varmt välkommen att återkomma med frågor på innehållet ovan samt om du önskar boka en tid med oss kan du vända dig till mig på andre.blomquist@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga,

André BlomquistRådgivare