FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2022

Vart anmäler man diskriminering?

Hej, Vart kan man anmäla ett företag som brytter mot 2 kapitlet 4 § diskrimineringslagen och vägrar att lämna ut de uppgifterna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över vart man anmäler ett företag som bryter mot en bestämmelse i diskrimineringslagen.

Anmälan till Diskrimineringsombudsmannen

Om du anser dig ha blivit utsatt för diskriminering finns det två sätt du kan gå tillväga för att ställa företaget som har diskriminerat dig till svars. Det ena sättet är att göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (förkortat DO).

En anmälan till DO gör du enkelt via DO:s hemsida som du hittar här.

DO får dock in väldigt många anmälningar varje år vilket gör att de inte kan gå vidare med samtliga ärenden som kommer in till myndigheten. Om DO emellertid skulle finna ditt ärende värt att utreda kan de med ditt medgivande föra talan mot arbetsgivaren och hjälpa dig få ut ersättning för den diskriminering du varit med om. (5 kap 1 § och 6 kap 2 § diskrimineringslagen)

Själv stämma företaget

Eftersom det inte är säkert att DO driver just ditt ärende vidare kan du även ställa företaget till svars genom att själv väcka talan genom att ansöka om stämning mot arbetsgivaren hos Arbetsdomstolen. (4 kap. 8 § lagen om rättegång i arbetstvister).

En sådan stämningsansökan måste dock väckas av en arbetstagarorganisation. En enskild arbetstagare kan alltså inte väcka talan direkt hos Arbetsdomstolen. Jag råder dig således att vända dig till din eventuella fackförening med frågan.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare