Varor som levererats till fel adress
Hej! Jag beställde två mattor från Ellos med hemleverans. I bokningsappen för hemleveransen kryssade jag i att det gick bra att lämna mattorna utanför om jag inte var hemma. Jag VAR dock hemma utsatt tidsspann och väntade. Helt plötsligt ser jag en Postnord-bil åka förbi och jag fick ett sms att mattorna var levererade. Det var dom inte hos mig iaf.
Jag ringde Postnord och frågade om jag kunde få kontakt med föraren för han uppenbarligen ställt dem på fel adress men det fick jag inte. Sen sa de att jag skulle reklamera hos Ellos. Ellos sa att eftersom det är valt leverans utan kvittens går det inte att reklamera utan då tar varken dom eller Postnord ansvar för leveransen.
Ska jag bara svälja att jag råkade kryssa i rutan och att en postnordförare levererat fel?
Lawline svarar
Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Konsumentköplagen och dess tvingande verkan
När du som konsument köper varor av ett företag blir konsumentköplagen (KkL) tillämplig på köpet. Denna lag är tvingande, se 3 § KkL, vilket innebär att det inte är möjligt att avtala om villkor som är mindre fördelaktiga för konsumenten än de som framgår av lagen. Ett företag kan därför aldrig hävda att ni har ingått ett avtal med dem och att detta avtal ska gälla om avtalet innebär en nackdel för dig som köpare.
Risken för varan
Risken för varan övergår till köparen i samband med avlämnandet, se 8 § KkL. Varan anses vara avlämnad när den "kommit i köparens besittning", se 6 § KkL. Detta innebär att köparen ska ha tagit hand om varan. I tidigare avgörande har domstolarna kommit fram till att ställa en vara utanför en lägenhetsdörr anses inte som ett avlämnande, säljaren står därför fortfarande för risken om varan skulle förstöras eller försvinna. Viktigt här är att komma ihåg att lagen är tvingande. Det spelar alltså ingen roll att köparen har sagt att det går bra att ställa varan utanför lägenheten, det räknas fortfarande inte som ett avlämnande.
Vidare har man i rättspraxis ansett att lägga varor i köparens brevlåda är att se som ett avlämnande samt att ställa varor på köparens tomt är också ett avlämnande.
I situationen som du beskriver ovan har varan lämnats på en felaktig adress och det bör därmed inte kunna räknas som ett avlämnande. Varan har inte kommit i din besittning och därför ligger risken kvar hos säljaren.
Sammanfattningsvis
Du ska inte nöja dig med det svaret från Ellos. Mitt råd till dig är att du kontaktar Ellos igen och påtalar dina rättigheter enligt konsumentköplagen. Skulle personen som du pratar med säga något om att ni har avtalat detta eller likande är det bara att svara att lagen är tvingande till konsumentens förmån.
Vill du ha mer hjälp med hur du kan gå vidare med ärendet råder jag dig att boka en tid. Detta kan du enkelt göra genom länken; https://lawline.se/boka.
Vänligen,