Varför tillfaller betalningen till borgenärer med allmän förmånsrätt?

Hej,

jag genomgår en konkurs där det finns allmänna och särskilda fordringar (ex bankskuld).

Konkursförvaltaren sa i början av konkursen att banken låg först i turordning (där jag är borgenär). Nu har det kommit in pengar från en faktura som betalades dagen innan konkursen som han anser var felaktig. Dvs, han drog tillbaks den betalningen. Då har ju jag trott att pengarna som kom tillbaks ska betala banken som är prioriterad, men han menar att i detta fall går dessa pengar till Fora. Kan det stämma och varför hamnar de över banken som är prioriterad?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anledningen till varför betalningen tillfaller en borgenär med allmän förmånsrätt och inte till dig med särskild förmånsrätt beror att de olika förmånsrätterna ger prioritet på olika sätt.

En fordran med särskild förmånsrätt är en fordran som har pant/ inteckning i viss egendom, tex. i fastighet eller i företagshypotek. Är fordran förenad med säkerhet i en fastighet får borgenären rätt till betalning ur just den intecknade fastigheten. En borgenär med allmän förmånsrätt har istället företräde ur samtliga tillgångar som finns i det s.k. allmänna boet. Dvs. de medel i konkursboet som inte är förenade med särskild förmånsrätt.

En betalning som återvinns till konkursboet går till det allmänna boet och tillfaller därför borgenärer med allmänförmånsrätt, medan borgenärer med särskild förmånsrätt har rätt till betalning ur den säkerhet som ställts för fordringen.

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare