Varför samäganderättsavtal?

Min man, jag och mina tre vuxna egna barn har köpt ett fritidshus, alla vi har lagt ut lika mycket pengar(handpenning 45 000 kr var). Men min man och jag står som ägare på huset och vi står på lånet.

kan ni hjälpa oss att göra ett samäganderättsavtal?(vi har gjort ett eget). Vad skulle det kosta?

Tack!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett samägandeavtal kan underlätta mycket kring angelägenheter som rör den samägda fastigheten. Vad som bör regleras i samägandeavtalet är ägandeförhållandena, bestämmelserätten för fastigheten, nyttjanderätten och förvaltningen av denna, hur samägandeskap upphör med mer. Även andra frågor av betydelse för er kan med fördel regleras i avtalet.

Avtalet bör dessutom vara undertecknat av parterna och innehålla den fastighetsbeteckning som samgåendeavtalet avser.

Finns inget avtal gällande samäganderätten regleras denna i lag (samäganderättslagen). Ett avtal mellan de samägande går dock före eventuella bestämmelser i lagen.

Att ha ett korrekt upprättat avtal anpassat för er specifika situation är en billig investering för att undvika framtida kontroverser. Hör av dig våra duktiga jurister på 08-533 300 04 eller klicka här för att boka en tid. Vi hjälper dig gärna!

Hoppas att du har fått vägledning om hur du ska gå vidare med ditt ärende.

My ÖhmanRådgivare