Går det att tvinga in en part i ett samäganderättsavtal?

Hej, Min fråga gäller samäganderättslagen. Jag har förstått att den är dispositiv, dvs att man kan skapa avtal som gäller istället för lagen. Frågan som jag har är om samtliga delägare måste vara överens om avtalet för att det ska täcka alla, eller om det räcker med en majoritet? Vi har följande scenario: Vi är 5 stycken som tillsammans äger en husbil. Vi vill skriva ett samäganderättsavtal som bland annat beskriver att man inte ska kunna sälja sin del vidare till någon annan. 4 av 5 delägare är överens om utformningen av avtalet. Räcker det för att avtalet ska gälla alla 5 eller kan den 5:e personen ändå sälja sin del vidare om denne inte skriver på avtalet? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först ska konstateras att samäganderättslagen, precis som du skriver, gäller om inte annat avtalats (med undantag för vissa av lagens bestämmelser). För att avtala bort en viss del av samäganderättslagen krävs alltså ett samäganderättsavtal. Enligt allmänna avtalsrättsliga principer följer att man inte kan tvinga in någon i ett avtalsförhållande. Detta är ett utflöde från principen om att ett avtal ska bygga på en frivillig överenskommelse. Undantag kan göras bland annat i lagstiftning för vissa specifika fall, det föreligger då s.k. kontraheringsplikt. Någon kontraheringsplikt föreligger dock inte i detta fall. Svaret blir alltså nej: det räcker inte att 4/5 är överens om utformningen av avtalet om man vill att avtalet ska gälla för alla 5 (5/5 krävs).

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det skulle kvarstå några frågor är du självklart åter välkommen att höra av dig till Lawline. Personligen nås jag på hugo.clemedtson@lawline.se.

Hugo ClemedtsonRådgivare