Varför förhör man inte vissa personer i en utredning?

Hej, min exman har anhållits misstänkt för misshandel i nära relation, men det finns inga vittnen eller bevis mer än egna bilder på blåmärken. Misshandel skall ha skett vid olika tillfällen under två år bakåt i tiden. Min fråga är, varför förhör man inte närstående som vuxna barn samt ex fru till den misstänkte i en utredning? Vi som varit nära den här relationen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i rättegångsbalken (RB).

Förhör kan ske under olika stadier i en utredning. Polis kan hålla förhör och vidta andra utredningsåtgärder som är av betydelse för utredningen innan en förundersökning hunnit inledas. (23 kap. 3 § fjärde stycket RB). Även efter att en förundersökning har inletts får förundersökningsledaren hålla förhör med någon om denne kan antas lämna upplysningar av betydelse för utredningen (23 kap. 6 § RB). Det är svårt för mig att svara på varför polisen inte förhört vissa personer i det aktuella fallet eftersom jag inte har någon kännedom om omständigheterna. Det verkar dock som att polisen gjort bedömningen att dessa närstående personer inte hade kunnat lämna upplysningar som är av vikt för utredningen utan de har valt att gå en annan väg.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det är något mer du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Chantal KryouRådgivare