FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/04/2017

Varför finns systemet med föredragande jurist?

Varför måste förvaltningsrättsliga ärenden beslutas av en person efter föredragning av en annan? Var står detta och vad är orsaken?

Lawline svarar

En föredragande jurist gör kvalificerade rättsutredningar, sätter upp förslag till domar och beslut och föredrar dessa inför rätten. Rätten är inte bunden av föredragandens förslag på dom. Systemet med föredraganden är bl.a. ett sätt för nyutexaminerade jurister att närma sig juridiken i praktiken. Juristprogrammet innehåller ingen, eller väldigt lite, praktiskt arbete. Systemet med föredraganden ger ”nya” jurister ovärderlig erfarenhet i domskrivning och presentation av ett visst mål.

Hoppas detta var svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare