Varför begär åklagaren komplettering av ärenden?

Hejsan varför begär åklagaren lättare komplitering av ett ärende som jag är misstänkte vid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om jag såklart inte med säkerhet kan veta motiven bakom detta torde svaret vara tämligen simpelt. Åklagaren begär nog komplettering för att stärka sitt underlag och de uppgifter denne har om dig. En åklagare har en åtalsplikt för nästan alla brott, vilket betyder att åklagaren måste väcka åtal om det finns tillräckligt starka bevis för att någon begått ett brott. De åligger därför åklagaren att samla in så mycket bevis som möjlig för denne på objektiv grund ska kunna förvänta sig en fällande dom. Detta utgör en av de anledningar bakom att många åtal inte väcks trots att brott begåtts- att åklagaren bedömer att det inte finns tillräckliga bevis för en fällande dom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare