Varför är 12 kap. jordabalken (hyreslagen) mildare mot en part än övriga jordabalken?

Har Lawline funnit någon förklaring varför Jordabalken, 12 kap. avviker från svensk jämställdhet och övrig svensk lag?

- "Hyreslagen" ger hyresgästen ca 99% rätt och fördelar i alla tvistsituationer.

- "Hyreslagen" eliminerar det normala förhållandet; Att texten i ett kontrakt gäller.

- "Hyreslagen" säger; Att om något i hyreskontraktet är till nackdel för hyresgästen,

t.ex rökning förbjuden i lägenheten, så gäller inte texten i kontraktet.

Uppsagd hyresgäst behöver inte avflytta!

Hyreskontrakt gäller livet ut även om det är uppsagt.

=> Hyresgäst kan "ockupera" en lägenhet livet ut!

D.v.s. "Hyreslagen" skiljer sig helt från övrig svensk lagstiftning!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den rimligaste förklaringen till detta bör vara att hyresgästen i relation till hyresvärden anses vara en svagare part. Beträffande fastigheter anses dock parterna vara jämställda och de kan av den anledningen ingå avtal med andra förutsättningar. För en mer ingående förklaring rekommenderar jag dock att du konsulterar förarbetena till jordabalken.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare