Varan gick sönder efter två månader och orsakade fukt- och vattenskador. Har jag rätt till skadestånd, samt skadestånd för förlust av fritid?

Hej!

Vårt nyinköpta akvarium (2månader gammalt) sprack för några veckor sedan mitt i natten. Det blev vattenskador i vardagsrum och hall och vi är tvugna att avfukta lägenheten samt lägga in nytt golv.

När vi kontaktade ägaren av butiken som sålde det till oss sa han att han inte tänkte ge oss pengarna tillbaka och att det måste spruckit för att vi haft snett golv(?).

Hur borde jag gå tillväga?

Kan man kräva skadestånd för förlust av fritid av butiken med då vår vardag har försvårats under denna månaden då vi fått ställa alla möbler på en liten yta eftersom vi saknar golv.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du är en konsument som har köpt akvariet av en näringsidkare. Det innebär att dina rättigheter finns i konsumentköplagen(KKL). Först kommer jag att förklara vem som ska bevisa hur felet uppkom och sedan vilka påföljder och skadestånd som kan bli aktuella.

Vem som ska bevisa hur felet uppkom

När en konsument köper en vara av en näringsidkare tillämpas konsumentköplagen (KKL). Ett fel som uppstår inom sex månader räknas ha funnits där vid köpet. Om näringsidkaren menar att felet uppstått på grund av att köparen inte har hanterat varan rätt, så ska näringsidkaren bevisa detta (20 a § 1 stycket KKL) Alltså ska säljaren bevisa att akvariet sprack, t.ex. på grund av att golvet var snett. Om säljaren inte lyckas bevisa detta, så har du rätt att kräva påföljder.

För att få kräva en påföljd ska köparen, alltså du, reklamera i tid. Efter det att du upptäckte felet ska du reklamera (alltså kontaktat säljaren om felet) inom två månader (23 § 1 stycket KKL). Jag har tolkat det som att du har reklamerat inom två månader och därmed kan du gå vidare med att kräva påföljder.

Vilka påföljder som kan krävas

Om det är fel på varan, så har säljaren rätt att erbjuda omleverans eller avhjälpande (26 § 1 stycket KKL). Du har rätt att häva eller kräva prisavdrag om:

Omleverans eller prisavdrag inte är möjligt i det aktuella fallet Omleverans eller prisavdrag inte sker inom skälig tid efter reklamationen Omleverans eller prisavdrag inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen (28 § 1 stycket KKL)

Du har alltså i första hand rätt att få ett nytt akvarium. I andra hand kan du kräva prisavdrag eller häva köpet (alltså få pengarna tillbaka) om något av de ovan listade alternativen är uppfyllda.

Skadestånd för fel i vara

Om akvariet visar sig vara felaktigt, så har du rätt till skadestånd för skadan på varan om säljaren inte kan visa att felet beror på ett hinder utanför dennes kontroll (30 § 1 stycket KKL). Det är ett högt ställt beviskrav som gör det svårt för en säljare att undvika att bli skadeståndsskyldig. Det ska alltså mycket till för att säljaren inte ska bli skadeståndsskyldig.

Skadestånd för skada på annan egendom

Skadeståndet omfattar även skada på annan egendom som du och andra i ditt hushåll äger (31 § KKL). Alltså kan du få ersättning för skadorna på din egendom.

Skadestånd för förlust av fritid

I praxis har man även låtit skadeståndet omfatta förlust av fritid på grund av betungande hushålls- eller trädgårdsarbete. Exempel på detta är när en diskmaskin eller ett trädgårdsredskap går sönder. Jag är osäker på om ditt fall kan räknas som förlust av fritid, men om du kan argumentera för att det är förlust av fritid så tycker jag att du ska göra det!

Hilda JeppssonRådgivare