FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/12/2018

Var vänder man sig för att kräva skadestånd?

Hej! Hur går jag till väga för att anmäla min mammas hyresvärd?

Vi har tidigare önskat att ta bort badkaret och att hyresvärden ska göra något åt det hala klinkers golvet, detta pga att min avlidna pappa flera gånger har ramlat i badrummet. Hyresvärden gjorde inget åt detta. Min pappa ramlade en sista gång och spräckte smalbenet och har nu avlidit på grund av skadan.

Jag vill göra en anmälan och kräva skadestånd men vet inte hur jag skall gå till väga.

Mycket tacksam för vägledning.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ditt fall finns det sätt som du kan anmäla hyresvärden på, 1) Hyresnämnden och 2) Tingsrätten.

1) Hyresnämnden: Om du vänder dig hit så är det främst för att medla i tvister och således inte nödvändigtvis för skadestånd. Däremot kan du använda dig av 12 kap 18a§ Jordabalken där hyresnämnden kan förelägga hyresvärden att vidta åtgärder om lägenheten inte uppfyller en viss standard, vilket det hala klinkersgovlet ev. kan utgöra.

Här hittar du mer information om hur du ska gå tillväga för att komma i kontakt med hyresnämnden: Kontakt hyresnämnden

2) Tingsrätten: Om du vill kräva skadestånd så ska du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Det blir då ett tvistemål och stämningsansökan ska ges till den domstol där motparten (hyresvärden) har sin hemvist enligt 10 kap. 1§ Rättegångsbalken. En stämningsansökan ska lämnas in skriftligen och här hittar du mer information om vad den ska innehålla: Stämningsansökan formkrav.

Vilken av vägarna du än väljer så rekommenderar jag att kontakta en advokatbyrå för vidare vägledning och som ombud vid det fall att tingsrätten väljer att pröva ert ärende.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare