FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/09/2019

Var hittar man domslut?

Jag skriver mitt Gymnasiearbete om den nya samtyckeslagen och ska undersöka hur praxis sett ut i uppklarade fall det första året sedan lagen infördes. Jag har dock svårt att hitta domslut och listor över brottmålsnummer för några av tingsrätterna (hittar bara för HD) Finns det listor/register över domslut alt brottsmålsnummer offentligt och i så fall vart? Måste jag annars ringa varje domstol för sig för att få ut informationen eller hur kan jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr inga listor som är tillgängliga på nätet förutom i betaltjänster, men du kan testa söka efter rättsfall i Karnov Juridik gratis i 14 dagar här. Det andra alternativet är att begära ut brottmålsdomar från tingsrätterna, precis som du säger.

Lycka till med arbetet!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare