Var hittar jag Mark- och miljööverdomstolens avgöranden?

Hej!

Finns det möjlighet att kostnadsfritt söka/få hjälp att söka i något register för att hitta rättsfall/domar inom vissa rättsdatabaser/områden som är prövade i landets olika Mark- och miljödomstolar? (Ej Mark- och miljööverdomstolen MÖD).

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mark- och miljööverdomstolens hemsida publicerar de löpande sina domar från och med 1 juni 2012. Dessa avgöranden har man tillgång till kostnadsfritt.

De avgöranden som anses ha en särskild betydelse som vägledning för underinstansernas bedömning av likartade frågor läggs in i Mark- och miljööverdomstolens samling av vägledande avgöranden på Sveriges domstolars hemsida. Även dessa avgöranden har man tillgång till kostnadsfritt.

Andra juridiska databaser som man kan kika på är Zeteo, Karnov och InfoTorg Juridik (Rättsbanken). Dessa databaser brukar man vanligtvis få tillgång till genom sitt universitet eller högskola. För att skapa en egen inloggning tillkommer avgift.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare