Laga kraft - Kronofogdemyndigheten

Hos vem söker jag laga kraft för ett mål hos kronofogden

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad det är du syftar på med din fråga. Du får väldigt gärna skicka in en ny fråga där du specificerar ytterligare vad det är du undrar över. Jag kommer nedan kort beskriva vad laga kraft innebär, så hoppas jag det kan vara dig till någorlunda hjälp.

Laga kraft innebär att ett beslut eller dom av domstol eller myndighet inte längre kan överklagas. Efter att en dom eller ett beslut har meddelats så löper en viss period inom vilken det är möjligt att överklaga beslutet eller domen. Därefter vinner beslutet/domen laga kraft, det vill säga beslutet/domen fastställs och kan inte längre överklagas.

Hoppas detta gav dig någorlunda vägledning i din fråga, men som sagt får du gärna skicka in en ny fråga där du specificerar din frågeställning ytterligare om detta svar inte var tillräckligt tillfredsställande. Om du har andra frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare