FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/06/2022

Var får min granne ha sina träd?

Bor i ett villaområde. Grannen bredvid har haft två stora vildbjörkar på sin tomt som ligger längt bort i deras tomtgräns som angränsar till vårat. de smutsar ner otroligt mycket med pollen och vid kraftig blåst tror man att de kommer falla ner på vår sida. Våra tujer i gränsen har vi fått byta ut fleta gånger pga att björkarna suger sllt vatten. De är nu 10- 15m höga. Vi bad de nästan 15 år sedan att hugga ner de, men de vägrar. De är gamla björkar. Finns det inga regler kring vad som är tillåtet att ha så stora träd 2m från tomtgränsen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du vill veta om du kan påverka om din granne väljer att ta ner sina träd. Eftersom det handlar om att fälla träd är det Jordabalken som är aktuell.

Det finns inga regler kring vart man får ha sina träd så länge träden är på ens tomt. Detta inkluderar trädkronan och rötter.

Kan jag kräva att han tar ner trädet i sin trädgård?

Du kan inte kräva att din granne tar ner träd som är på hans tomt. Det du kan kräva i fråga om din grannes träd är om trädets grenar eller rot växer in på din tomt. Då får du ta bort rötterna eller grenarna, 3 kapitlet 2 § första stycket Jordabalken. Du har däremot inte rätt att ta bort rötter eller grenar som leder till att trädet dör.

I din beskrivning är träden på grannens tomt och du kan tyvärr inte tvinga din granne att ta ner träden. Eftersom det kan vara kostsamt att fälla träd kan du erbjuda att betala för fällningen. Om grannen inte går med på detta finns det tyvärr inget annat du kan göra.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare