Var ansöker jag för att få sälja korv?

Hur ska jag ansöka tillstånd att ställaupp min mobil vagn o sälja korv o kaffe , temporary en månad. I göteborg, Heden område

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att få sälja mat på stan genom din mobila korvvagn krävs tillstånd. Sådana tillstånd får du av den aktuella kommunen så jag råder dig att kontakta den aktuella kommunen, i ditt fall Göteborg kommun, och fråga om vilka tillstånd du behöver för att få genomföra försäljning på deras gator.

Om man inte ansöker om tillstånd men säljer ändå gör man sig skyldig till brottet "förseelse mot ordningslagen". En man som under 2 efterföljande kvällar sålde korv på olika ställen i Göteborg stad dömdes för förseelse mot ordningslagen efter att han tidigare blivit tillsagd om att tillstånd krävs.

Jag rekommenderar att du söker tillstånd hos Göteborg kommun, de vet vilka tillstånd som krävs för den typen av försäljning. Observera att du behöver ytterligare tillstånd om du ska sälja folköl eller liknande alkoholhaltiga drycker.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare