FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/09/2013

Vanlig handräckning vid tvist om äganderätt till husdjur

Hej! Det är såhär jag har blivit stulen på min hund, av ett par hundvakter som har haft honom nu i 7mån. Dom vägrade att ge tillbaks honom men inte först nu säger dom att jag kan få tillbaks honom, om jag betalar dom 150 000kr. Polisanmälde men inget händer utan polisen säger bara att jag får tala dom till rätta. Men hur ska man göra för att få tillbaks hunden? Tiden tickar och jag börjar bli desperat. Det är jag som står på ägarbeviset och på hans chipnr. Hoppas ni kan hjälpa mig. Med vänlig hälsning N

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det framstår som du gjort rätt i att polisanmäla ärendet då det skulle kunna röra sig om stöld (beror dock på hundvaktens avsikt vid överlämnandet), egenmäktigt förfarande eller annan brottslig handling. Om det inte anses utgöra ett brott i polisens ögon kan du dock enkelt och smidigt vända dig till Kronofogden. Eftersom du står som ägare på hunden sitter du förmodligen i ett bra bevisläge och du kan ansöka om handräckning hos Kronofogden och helt enkelt begära att hunden lämnas över till dig eftersom du är den rätta ägaren. Du kommer behöva betala en avgift om 300 kr, men beloppet kan du få tillbaka av din motpart senare. Det finns enkel och tydlig information på http://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html men i korthet kommer det gå till som följande:

1. Du fyller i en blankett där du så tydligt som möjligt förklarar och ger grund till ditt anspråk på hunden och att den ska överlämnas till dig. Här avgör du också om du vill ha hjälp med att verkställa Kronofogdens utslag. Detta innebär att Kronofogden kan hjälpa dig att hämta hunden. Om du inte begär hjälp med verkställighet i ansökan kan du göra det senare, eller om du inte anser att du behöver hjälp kan du strunta i det. Oftast kan det räcka med ett utslag från Kronofogden för att personen i fråga ska rätta sig.

2. Kronofogden skickar ett brev till hundvakten (svaranden) om ditt krav.

3. Om svaranden bestrider ditt krav kan du välja att din talan ska tas upp i en tingsrätt som får avgöra den tvistiga äganderättsfrågan. Om du inte vill att talan prövas i domstol läggs ärendet ner.

4. Om svaranden inte svarar på kravet så meddelar kronofogden ett utslag där svaranden förpliktas göra det som angivits i din ansökan.

5. Har du inte i samband med ansökan begärts hjälp att verkställa beslutet kan du göra det.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare