Vän erbjöd sig att laga min bil. Den stod på hans tomt utan att bli lagad. Kan vännen ta ut en parkeringsavgift?

En bekant erbjöd sig att felsöka min bil när den gått sönder. Bilen fraktades till dennes tomt och stod där i tre månader utan att bilen blev lagad. Efter tre månader åkte jag dit och hämtade den.

Kan det tolkas som att jag har hyrt parkeringsplats av honom nu? Kan han skicka faktura för hyra av parkering? Som jag fattat det så gäller fri hyressättning för parkering. Skulle fakturan kunna bli hur hög som helst isf? Man skriver ju sällan kontrakt med bekanta så det har inte skett i detta fallet heller.

Tanken var ju dock aldrig att hyra parkering utan bara att få bilen felsökt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En vän erbjöd sig att laga din bil. Bilen stod på hans tomt i tre månader utan att bli lagad. Ni har inte skrivit något kontrakt om lagning eller en parkeringsavgift. Din fråga är om din vän kan ta ut en parkeringsavgift, alltså om det föreligger ett avtal om hyra för parkering.

För att ett avtal ska vara bindande ska det finnas ett anbud och en accept. Det kan t.ex. ske muntligt eller via ett kontrakt eller avtal.

Även praxis mellan parterna kan spela in, till exempel om du och din än tidigare har haft ett avtal om lagning och hyra. Då kan det tolkas som att det faktiskt finns ett avtal, även om ni inte specifikt har avtalat om det i denna situation.

Det är den som påstår att det finns ett avtal som har bevisbördan (ska bevisa) det. Alltså: om din vän påstår att ni har ett avtal om hyra för parkering så ska din vän bevisa att ett sådant avtal finns.

Sammanfattning

Om vännen menar att det faktiskt finns ett avtal så ska han bevisa det. Om du och din vän inte tidigare har slutit ett avtal om lagning och hyra av en bil, och ni inte har avtalat om något sådant denna gång, så tolkar jag det som att din vän inte kan ta ut en parkeringsavgift. Det vore oskäligt om du blir betalningsskyldig för något du inte har gått med på.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hilda JeppssonRådgivare