Våldtäkt. Målsägaren vill inte medverka, kan åklagare driva ärendet?

Har en bekant för 4 år sedan blev hon våldtagen av sitt ex. En fjäderbatong i analen misshandel, blev opererad, skador finns dokumenterade, samma man misshandlade sin nya tjej så hon fick uppsöka sjukan, bägge vägrade anmäla. Nu lämnar jag in en anmälan, kan åklagaren driva ärendet utifrån sjukjournalen och läkaren som eventuellt vittne även om min bekanta inte vill?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt huvudregeln, vilken även omfattar våldtäkt, så krävs det inte att målsäganden medverkar för att åklagaren ska kunna driva ärendet, och alltså senare väcka åtal. Däremot blir det såklart, särskilt vad gäller ett brott som våldtäkt, betydligt svårare att få till en fällande dom. Det finns dock inget principiellt hinder och om det föreligger tillräckliga bevis är åklagaren skyldig att utreda och väcka åtal.

Lawline RådgivareRådgivare