Våldsamt motstånd

Hej jag har en fråga en kille jag känner gjorde våldsamt motstånd för några veckor sen för han ville inte med o sen när dom drog ner han så fick han ont så då streta han emot o nu väntar han på besked från åklagaren vad som händer nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Våldsamt motstånd finns reglerat i brottsbalken 17 kap. 4 §. Situationen beskriver då någon inte bara satt sig till motvärn då myndighetsperson ska ingripa mot personen utan på något sätt aktivt försöker ta sig loss eller hindra tjänsteåtgärden. Detta är alltså olagligt. Tjänsteåtgärden kan till exempel vara ett gripande, avlägsnande eller omhändertagande av polis eller ordningsvakter.

Det som händer nu är att en förundersökning inletts. Det betyder att polisens utredare och/eller åklagare utreder brottet för att se om det finns nog med bevis för att väcka åtal. I denna process kan det hända att ett uppföljande förhör hålls med de inblandade parterna och eventuella vittnen. Om förundersökningsledaren som lett arbetet finner att det finns nog som talar för att personen som utfört gärningen kan bli dömd för brottet så väcks åtal. Din vän blir då kallad till huvudförhandling (rättegång).

Om förundersökningsledaren inte finner att åtal ska väckas så kommer din vän få meddelande om att förundersökningen är nedlagd. Då händer inget mer utan ärendet avskrivs.

Hoppas det känns lite klarare och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare