FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/09/2015

Val av nämndemän

Hejsan! Jag är 17 år och är intresserad av att bli nämndeman. Jag hinner dock inte fylla 18 innan valet 9 november, men jag hinner fylla 18 innan mandatperioden startar. Vad är det som gäller? Får jag kandidera ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av 4 kap. 6 § rättegångsbalken framgår att "Valbar till nämndeman är varje svensk medborgare som inte är underårig." Bestämmelsen ska tolkas så att han eller hon vid tiden för valet inte får vara underårig. Med underårig avses i enlighet med 9 kap. 1 § föräldrabalken den som är under 18 år. Tyvärr kan du alltså inte kandidera denna gång.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare