Väktares skyldighet att ingripa

Min kompis är misstänkt för stöld I klädbutik. Hon var på lindex med sin kille o barnen o skulle handla kläder. Polisen kommer då fram o vill se legitimation på henne för att hon är misstänkt för stöld då en väktare ska ha sett henne 2 veckor innan. Väktaren gjorde inget och sa inget till henne den dagen då han anser att han såg henne i butiken 2 veckor tidigare. Hade han skyldighet att ingripa då han ansåg att hon stal i butiken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En väktare har ingen lagstadgad skyldighet att ingripa direkt vid händelsen. Denne kan göra bedömningen att det är bättre att anmäla ärendet till polis. Till saken hör att en väktare egentligen inte har några större befogenheter än en privatperson - dvs de får bara gripa någon om de tar dem på bar gärning (RB 24:7 2st).

Det kan möjligen ses som olämpligt att inte ingripa. Det är trots allt väktarens jobb att bevaka egendomen och hindra stöld.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Om inte får du gärna ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare