Måste man identifiera sig för en biljettkontrollant eller en ordningsvakt i kollektivtrafiken?

Hej, jag undrar vilka befogenheter biljettkontrollanter och ordningsvakter i kollektivtrafiken har. Jag har förstått att jag måste uppvisa legitimation till ordningsvakter om jag inte har en giltig biljett men att jag behöver inte visa den för kontrollanterna. Säg att jag inte har någon biljett och kontrollanterna vill ge mig tillägsavgiften (bötern) kan jag då välja att inte uppvisa legitimation och istället ”välja” att bli avvisad på nästa station/hållplats? Ändrar sig situationen något om kontrollanten är ensam eller kommer tillsammans med en ordningsvakt? Jag tänker att en ensam kontrollant inte kan kräva mig på legitimation och då kan de inte heller utfärda tillägsavgiften. Men ser situationen annorlunda ut om det även är en ordningsvakt på plats?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det finns något stöd i lagen för en biljettkontrollant och en ordningsvakt att kräva av en resenär att identifiera sig när du åker med kollektivtrafiken. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik samt ordningslagen.

Du måste inte identifiera dig för en biljettkontrollant, men däremot för en ordningsvakt

Du ska kunna uppvisa en giltig biljett när du reser med kollektivtrafiken. Du kan tvingas betala en tilläggsavgift om du inte kan uppvisa giltig biljett (1 § lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik).

Av lagen framgår inte att en biljettkontrollant kan kräva att du ska identifiera dig eller uppge ditt personnummer. Det saknas med andra ord lagligt stöd för en biljettkontrollant att kräva detta av dig och du behöver således inte identifiera dig för biljettkontrollanten. Precis som du själv beskriver har biljettkontrollanten dock en befogenhet att avbryta din resa om du vägrar identifiera dig och uppvisa giltig biljett. Du kan då komma att bli avvisad från det kollektiva färdmedlet (5 § lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik). Om däremot biljettkontrollanten är i sällskap av en ordningsvakt kan denna kräva av dig att du ska kunna identifiera dig. Grunden till detta är att en ogiltig biljett stör den allmänna ordningen (4 kap. 6 § fjärde punkten ordningslagen).

Observera dock att om du väl har identifierat dig för en biljettkontrollant så har denne en befogenhet att utfärda en tilläggsavgift.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare