Måste man identifiera sig för en kontrollant i kollektivtrafiken? Vilka konsekvenser kan det få att inte göra det?

Hej, måste jag säga mina personnummer ifall en ordningsvakt frågar det i ett sammanhang där jag åker kollektivtrafik och har ungdomsbiljett 1-19år ? Vad händer ifall jag inte gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det finns något lagligt stöd för en kontrollant att kräva av dig som resenär att identifiera dig när du reser med kollektivtrafiken och vilka konsekvenser det kan få för dig om du inte gör det. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik och ordningslagen.

Du måste inte identifiera dig för en kontrollant i kollektivtrafiken

När du reser med kollektivtrafiken ska du kunna uppvisa en giltig biljett. Om du inte kan uppvisa en giltig biljett kan du tvingas betala en tilläggsavgift (1 § lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik). Som jag tolkar din situation har du en ungdomsbiljett och för att denna ska vara giltig krävs då att du befinner dig inom det åldersspannet.

Det framgår inte av lagen att en kontrollant kan kräva att du ska uppge ditt personnummer eller att du ska kunna identifiera dig. Med andra ord kan du alltså låta bli att uppge ditt personnummer för kontrollanten. Kontrollanten har dock befogenhet att avbryta din resa och du kan bli avvisad från färdmedlet om du inte uppger ditt personnummer eller identifierar dig så att kontrollanten kan se om du har en giltig biljett (5 § lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik). Observera dock att i det fall kontrollanten har med sig en ordningsvakt kan denna således kräva av dig att du ska identifiera dig då en ogiltig biljett stör den allmänna ordningen (4 kap. 6 § fjärde punkten ordningslagen).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare