Väktares rätt att avlägsna personer

Hej.

Jag undrar om en väktare fysiskt får ta tag och leda bort en person som befinner sig på ett område där den inte får vistas, och i värsta fall använda våld för att få bort personen? Eller är det bort om en envarsgripande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

En väktare har inte större befogenheter än en privatperson att ingripa, och därmed får väktare endast ingripa genom att göra ett så kallat envarsgripande enligt 24:7 andra stycket rättegångsbalken. En väktare får enligt denna bestämmelse endast gripa personer som begått brott på vilket fängelse kan följa, som påträffas på bar gärning eller flyende fot. Väktare har alltså ingen rätt att fysiskt avlägsna personer som befinner sig på platser där de inte får vistas och har heller inte rätt att använda våld. I sådana fall ska istället polis eller ordningsvakter kontaktas.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare