FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/10/2015

Vägran att betala ut lön

Vad gör man när arbetsgivaren inte betalat ut lön och facket inte har tid att hjälpa?

Lawline svarar

Hej,

Och tack för Ditt mail till Lawline.

Om ni ingått ett anställningsavtal, har Din arbetsgivare en skyldighet att betala ut lön. Lönen ska även stå med i anställningsavtalet, enligt 6c§ i Lag (1982:80) om anställningsskydd, LAS.

I det fall denne inte betalar ut lön och facket inte hjälper Dig, kan Du göra en anmälan och kräva skadestånd enligt, 38§ i LAS.

Lycka till!

Labiba DaoudiRådgivare