FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/06/2018

Vad syns i en säkerhetsprövning klass 1 & 2?

Om man ska genomgå en säkerhetsprövning klass 1 eller 2, vad innebär kollen på register med exakt? Är det endast brott man ÄR misstänkt för i nuläget, brott där man blivit fälld eller kan dem även få fram brott man varit misstänkt för men där ärendet lades ner för länge sedan med tanke på att bevismaterialet inte höll? Sammanfattning: Kommer dem som håller i säkerhetsprövningen få fram precis allt man varit misstänkt för, även om det lades ner och skedde för cirka 4 år sedan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Registerkontroll är en del av säkerhetsprövningen, förutom undersökningen av personlig kännedom. Denna registerkontroll sker bland annat mot belastnings- och misstankeregistret hos polisen, samt även polisens allmänna spaningsregister och andra uppgifter som behandlas enligt polisdatalagen. Det är en en registerkontrolldelegation som beslutar om uppgift i register ska lämnas ut till den myndighet som begär kontrollen, men i slutändan så är det alltid den anställande myndigheten som beslutar om anställning.

Sammanfattningsvis kan sägas att de som utför säkerhetsprövningen på dig kan komma att ta del av uppgifterna som finns om dig som misstänkt, hur de värderas och vad det får för inverkan på din eventuella anställning är däremot svårt att säga. För vidare information se Säkerhetspolisens information om säkerhetsprövning.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare