Vad som gäller vid muntliga överenskommelser

Hejsan! Jag har varit anställd som instruktör på ett gym, i samband med detta skrev jag på ett avtal som anger att företaget har rätt att kräva tillbaka kostnader för utbildning som de stått för om jag slutar instruera mina klasser inom två års tid från det datum utbildningen erhölls. Efter ca 3 år i företaget fick jag nya uppgifter inom företaget såsom gruppträningsansvarig. I samband med detta kom vi överens om att jag skulle få en utbildning via företaget och även lite andra förmåner såsom rabatter på kläder osv i samband med detta nämndes aldrig denna "tvåårsregel". Detta skrevs aldrig något skriftligt avtal om. Nu har jag valt att säga upp min anställning på gymet och företaget har då fakturerat mig kostnader för den utbildning jag gått. Måste jag då betala denna faktura? Hos vem ligger bevisbördan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Muntliga avtal har samma giltighet som skriftliga avtal, men bevisbördan ligger hos parten som yrkar på att ett avtal har träffats. I det här läget är det alltså företaget som måste bevisa att ett avtal slutis mellan er med innebörden att en ny tvåårsregel ska gälla. I vart fall krävs det att de kan tippa över bevisbördan på dig genom att på något sätt frambringa bevisning som tyder på att avtalet faktiskt ingåtts och att tvåårsregeln är inkluderad. Jag skulle i det här läget råda dig till att inte betala fakturan med hänvisning till att du varit anställd hos dem i längre än två års tid och att du inte ingått någon överenskommelse med dem som innebär att en ny tvåårsregel ska gälla.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare