Vad som gäller vid motsägande uppgifter iom entreprenadarbete hos privatkund

Hej! vi har anlitat ett företag för markstenläggning efter dräneringen vi gjorde för några månader sen. då matjord och allt singel sjunkit en del runt huset bad vi företaget att lösa detta åt oss i samband med plattsättning för att det inte skulle luta in mot huset med tanke på regnvatten osv. i offerten som vi fick och godkände stod det dock inget om detta. och vi tänkte inte mer på det. men nu säger företaget att dom inte räknat med ev matjord m.m som skulle gå åt för att få det att inte luta in mot huset. nu vill dom ha extra betalt för att lösa detta. Vi hade ett muntligt avtal att detta skulle lösas. Hur gör vi nu? Mvh David

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det är en ganska vanligt förekommande problem att det inte föreligger något skriftligt avtal mellan byggentreprenörer och konsumenter när det kommer till småhusentreprenader. Detta regleras i dessa fall enligt konsumenttjänstlagen (KtjL).

Enligt KtjL gäller att om det inte framgår av omständigheterna i övrigt eller föreligger något skriftligt avtal mellan entreprenören och konsumenten, ska det som konsumenten påstår ha avtalats gälla vad avser arbetets omfattning, jfr KtjL 51 §.

Här kan det tänkas att entreprenören menar att denne följt sedvänja inom byggteknik vilket enkelt bör kunna gå att argumentera emot eftersom det får anses som en allmänt vedertagen byggteknisk regel att byggmaterial inte läggs ut så att det bildar en vattentillrinning emot en byggnad. Att schaktmaterial kan komma att kompakteras något över tid efter det att lösgjort schaktmaterial har lagts ut, bör även det vara en allmänt vedertagen kännedom för sådant branschfolk.

Behöver du hjälp med att förhandla med er entreprenör kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på fastighets- och entreprenadrätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare