FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/12/2021

Vad sker om man säljer märkesväskor som egentligen är fake?

Hej Lawline, jag undrar om det är okej att sälja en kopia av en märkesväska? Tänkte lägga upp den på Facebook eller blocket typ. jag kan väll inte få juridiska problem sen eller? de borde inte vara min skyldighet att tala om ifall det är fake, tänker att man borde ha sunt förnuft o själv kolla om den är fake eller inte, jag förlorar bara på det att säga sannignen tänker jag

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om köp mellan två privatpersoner kommer jag mestadels utgå ifrån köplagen (KöpL) i besvarandet av din fråga. Att sälja en märkesväska utan att upplysa säljaren att det är en kopia innebär att du säljer något som inte stämmer överens med avtalet (17 § KöpL). Om en vara som säljs inte stämmer överens med avtalets ursprung, anses den alltså vara felaktig. Vad köparen då kan göra är att åberopa felet genom en reklamation till säljaren (32 § KöpL) I ditt fall kan alltså köparen höra av sig igen för att kräva en reklamation. Detta leder till att köparen kommer kunna kräva prisavdrag (38 § KöpL) och om hen anser att felet, dvs att det är en kopia, är av väsentlig betydelse för denne, kan även hävning bli aktuellt (39 § KöpL).

Utöver de ovannämnda konsekvenserna av att sälja en kopia av en märkesväska och påstå den är äkta, så kan även straffrättsliga konsekvenser uppstå, i detta fall brottet bedrägeri. Att sälja en kopia av en väska och påstå den är äkta är nämligen en form av bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken).

Sammanfattningsvis är min rekommendation till dig att inte sälja väskan där du påstår att den är äkta utan tydligt skriva att det är en kopia om du väljer att sälja den.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare