Vad sker med min systers odokumenterade lån från vår numera avlidne pappa?

Min pappa tog ett lån för att försöka rädda min systers gym som gick i konkurs. Det var 14 år sedan. Min syster har ännu inte betalat tillbaka pengarna. Lånet står kvar i pappas namn. Den enda som vet att lånet är min systers är pappas bankman, men något papper finns inte skrivet. Vad händer med lånet när våra föräldrar går bort? Min systers man är en riktig räv och kommer aldrig erkänna att lånet är deras.

Min bror och jag bryr oss inte om arvet. Vi vill bara att vår syster ska göra rätt för sig.

Vad kan vi göra? Vad håller i rätten? Snälla hjälp oss.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt

Jag förstår det som att din syster bedrev en gymverksamhet som sedan gick i konkurs. För att rädda verksamheten lånade er pappa pengar från banken som din syster i sin tur lånade av er pappa. Eftersom er pappa står på lånet hos banken är det rimligt att diskutera två separata lån; dels det mellan er pappa och banken, dels det mellan er pappa och din syster. Ingen skriftlig dokumentation finns över lånet mellan er pappa och din syster. Detta utspelade sig för 14 år sedan. Frågan du ställer är vad ni kan göra för att din syster ska göra rätt för sig och vad som håller i rätten. Eftersom frågorna är av generell karaktär kommer svaret att vara allmänt utredande och diskuterande.

Hur blir det med lånet när våra föräldrar går bort?

Om inget testamente har upprättats

Detta är en fråga om arv vilket regleras i ärvdabalken, hädanefter ÄB. I första hand ärver den eventuella efterlevande maken, som fritt får förfoga över egendomen men dock inte i sin tur testamentera bort den (3 kap. 1 § ÄB). Finns ingen efterlevande make ärver bröstarvingarna (barner) solidariskt, det vill säga lika stora delar vardera av helheten (2 kap. 1 § ÄB). Har något av barnen gått bort träder dennes avkomlingar i det bortgångne barnets plats (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Detta innebär att du, din syster och din bror, om er far inte efterlämnar levande make, ärver en tredjedel av fordran vardera. Konsekvensen är att du och din bror enbart kan återkräva totalt två tredjedelar av den lånade summan.

Om testamente har upprättats

Den som är över 18 år kan upprätta ett testamente för fördelningen av kvarlåtenskaper (9 kap 1 § ÄB). Oavsett testamente har bröstarvingar (den avlidnes barn) rätt till sin laglott, vilket motsvarar hälften av kvarlåtenskaperna (7 kap 1 § ÄB). I sker fördelningen av denna hälft såsom redogjort i fallet där testamente inte upprättats, det vill säga att du och din bror har möjlighet att indriva åtminstone en tredjedel av det lånade beloppet.

Lån, gåva och preskription - vad gäller allmänt i den uppstådda situationen?

Den första frågan som uppstår är om er pappas givande av pengar till din syster utgör ett lån eller en gåva, varav du påstår det förstnämnda och din syster sannolikt påstår det senare alternativet. Genom doktrin och rättsfall från högsta domstolen har fastslagits att den som påstår att ett lån föreligger har att bevisa att så är fallet. Samtidigt ankommer det på den som påstår att ett lån i själva verket utgör en gåva att bevisa sitt påstående (NJA 2014 s. 364). Även om ni således inte behöver fundera särskilt kring om förhållandet utgör en gåva måste ni undersöka hur ni kan bevisa ett föreliggande lån. Utgör transaktionen en gåva kan däremot det ses som ett förskott på arv och således avräknas från din systers arvsandel efter er pappa (6 kap. 1 § ÄB).

För lån föreligger inga formkrav, det vill säga det krävs inte skriftlig dokumentation för att lånet ska vara giltigt. Fördelen med skriftlig dokumentation är dock att detta utgör så kallat prima facie-bevis, för vilkens ogiltighet den skuldsatte måste bevisa (1, 11 och 26 § lagen om skuldebrev, hädanefter SkbrL). Det krävs inte att förhållandet bevisas fullt ut, istället gäller vanligen beviskravet "styrkt". För att konkretisera något brukar anses att "styrkt" motsvarar att något bevisats till omkring 75%. Utdrag över banköverföringar samt eventuellt uttalande från banktjänstemannen bör kunna räcka som bevisning.

Preskription

Du nämner att händelseförloppet utspelade sig för 14 år sedan vilket innebär en föreliggande risk att skulden har preskriberats, det vill säga att din syster inte måste betala även om pengaöverföringen utgjorde ett lån. I det fall preskription har inträtt finns ingen möjlighet att med laga stöd återfå pengarna. Preskription inträder som huvudregel 10 år efter skuldens uppkomst (2 § första stycket preskriptionslagen, hädanefter PreskL). Preskriptionen kan avbrytas varvid preskription inträder först 10 år från avbrottet. Avbrott sker genom att (5 § PreskL)

1. den skuldsatte utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner skulden på annat sätt gentemot borgenären (den som har rätt till pengarna),

2. Den skuldsatte skriftligen får en påminnelse eller ett krav om betalning, eller

3. Borgenären väcker talan mot den skuldsatte vid domstol eller hos kronofogden.

Mer om preskription och preskriptionsavbrott kan läsas här.

Vad kan vi göra för att återfå pengarna?

Steg 1

Förutsatt att ni kan bevisa att ett lån föreligger och att detta inte har preskriberats kan ni enligt följande agera för att återfå pengarna. Jag antar att inget specifikt datum för återbetalning har avtalats, varför återbetalning ska ske när borgenären begär det (5 § SkbrL). Steg ett är således att begära betalning, har detta inte redan gjorts är dock sannolikheten att skulden har preskriberats stor.

Steg 2

Steg två är att sända ett kravbrev. Kravet ska innehålla tydliga uppgifter om borgenärens namn och om det förhållande som fordringen grundar sig på, specifikt ska även anges vad som fordras i kapital (5 § inkassolagen).

Steg 3

Steg tre är att vända sig till kronofogden med ansökan om betalningsföreläggande enligt 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (LBH). Ansökan kostar 300 kronor och görs som huvudregel skriftligen, varvid följande ska anges (9-11 § LBH):

1. yrkande med grunder för det (att din syster ska förpliktas att betala och varför),

2. fordringens belopp (betald summa),

3. förfallodag (när skulden skulle återbetalas, vilket är vid anmodan om inget annat har avtalats), och

4. begärd ränta (dröjsmålsränta och annan ränta om det är avtalat, mer om dröjsmålsränta kan läsas här).

Tar kronofogdemyndigheten upp ärendet föreläggs den skuldsatte att yttra sig, vilket sker såvida din ansökan inte är så bristfällig att den inte kan läggas till grund för handläggning av målet (25 och 20 § LBH). Bestrider den skuldsatte ansökningen går målet vidare till tingsrätten (33 § LBH). Kan skuldförhållandet bevisas förpliktar domstolen den skuldsatte (din syster) att återbetala ifrågavarande summa.

Steg 4

Återbetalar inte din syster trots domstolens dom är det möjligt för dig att ansöka om utmätning hos kronofogdemyndigheten, vilket kostar 600 kronor per år utmätningen pågår. Utmätning innebär förenklat att kronofogden tar av den skuldsattes egendom för att betala viss skuld, med eller (oftast) utan den skuldsattes vilja. Utmätning behandlas i utsökningsbalken (UB) och du kan ansöka till kronofogdemyndigheten såväl muntligt som skriftligt (2 kap. 1 § UB). Vid ansökan ska följande anges (2 kap. 2 §):

1. åtgärd som yrkas på (i ditt fall betalningsutmätning)

2. exekutionstitel som yrkandet grundas i, i detta fall domstolens dom i ärendet (3 kap. 1 § UB). Exekutionstiteln ska ges in skriftligen till kronofogdemyndigheten. Utslag i mål om betalningsföreläggande bör dock redan finnas hos Kronofogdemyndigheten (2 § fjärde stycket UB).

Ytterligare om utmätning regleras specifikt i 4 kap. UB. Regleringen är relativt omfattande och kommer inte ytterligare redogöras för här, utan blir istället mer aktuellt i det fall din tvist når detta stadium.

Sammanfattning

Angående arv råder huvudregeln att du och övriga barn (din bror och syster) delar kvarlåtenskaperna lika. Utgör er pappas överföring en gåva kan detta ses som ett förskott på arv, varvid problematiken avgörs genom ett motsvarande avdrag från din systers arvsandel. Handlar det istället om ett lån vars existens går att bevisa (styrka) samt inte har preskriberats, föreligger en rad möjligheter att driva in skulden. Min rekommendation är att först försöka lösa problematiken på egen hand genom att begära återbetalning, först genom påminnelse och sedan genom ett kravbrev. Ger inte detta resultat ansöker ni om betalningsföreläggande hos kronofogden. Att påvisa transaktionens existens genom exempelvis kontoutdrag och vittnesmål bör utgöra tillräcklig bevisning för att ett lån föreligger. Din systers verksamhet och betungande ekonomiska situation ökar rimligheten av att ett lån skulle föreligga. Jag bedömer att ni har hyfsade möjligheter att får er syster att göra rätt för sig, men kan dock inte yttra mig mer definitivt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare