​Hur och när sker preskriptionsavbrott genom ett skriftligt kravbrev?

Ett preskriptionsavbrott sker även när gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären - Min fråga är ska gäldenären ha skrivit under det skriftliga kravet eller erinran som borgenären skickat för att det ska anses som giltig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionsavbrott i ditt fall - ska gäldenären ha skrivit under det skriftliga kravet?

Preskriptionsavbrott regleras i 5 § preskriptionslagen (PreskL) varvid det enligt 5 § 2p. anges att preskription avbryts genom att gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordran från borgenären. Hädanefter kommer kravbrev att användas som samlingsterm för sådan skriftlig handling. Preskriptionsavbrott infaller då ett kravbrev kommer gäldenären till handa, det vill säga då handlingen anländer till en plats där gäldenären har möjlighet att ta del av den. För att besvara din fråga krävs således inte att gäldenären skriver under eller på annat sätt bekräftar handlingen för att preskriptionsavbrott skall ske.

Fördjupad förklaring av preskriptionsavbrott

För ett giltigt preskriptionsavbrott krävs inte att gäldenären faktiskt har tagit del av kravbrevet. Dock ankommer det på borgenären att bevisa att gäldenären har fått handlingen till handa enligt 5 § 2p. PreskL. Detta innebär att det är borgenären som bär ansvaret för att kravbrevet når gäldenären. I det fall gäldenären påstår sig inte ha fått någon preskriptionsavbrytande handling till handa krävs det för preskriptionsavbrott vanligen att borgenären kan bevisa att ett flertal kravbrev har avsänts. Vid vidare intresse kan hänvisas till följande rättsfall från Högsta domstolen: NJA 2007 s. 157, NJA 1996 s. 809 samt NJA 2012 s. 172.

Undantag från preskriptionsavbrott

Som huvudregel råder en tioårig eller treårig standardtid för preskription (2 § PreskL). Inblandade parter har dock möjligheten att avtala att viss annan preskriptionstid ska gälla istället för den ordinarie (se den indirekta lydelsen av 12 § PreskL). Hur ett giltigt avtal sluts regleras i avtalslagen (AvtL).

I det fall en specifikt avtalad preskription råder kan inte preskriptionstiden förlängas genom preskriptionsavbrott enligt 5 § PreskL. Däremot råder härvid en möjlighet till förlängning av preskriptionstiden på avtalsrättslig väg, det vill säga genom att inblandade parter sluter ett nytt avtal i frågan. För att så skall ske krävs att gäldenären accepterar ett av borgenären konkret förslag på ny preskriptionstid. Anledningen är att avtalet huvudsakligen skulle förlora sin innebörd om preskriptionsavbrott kunde ske i vanlig ordning.

Vad detta skulle innebära i din situation är att ett preskriptionsavbrott inte kan ske utan gäldenärens samtycke, i det fall en annan preskriptionstid än standardtiden i preskriptionslagen specifikt har avtalats. Det sker därmed inget preskriptionsavbrott enbart genom att kravbrevet kommer gäldenären till handa. Kravbrevet måste istället innehålla ett konkret förslag på preskriptionstid som på något vis bekräftas, exempelvis genom en underskrift som delges borgenären.

Sammanfattning

Som huvudregel gäller att gäldenären inte behöver skriva under kravbrevet för att det ska anses som giltigt och preskriptionsavbrytande. Preskriptionsavbrott sker redan då kravbrev kommer gäldenären till handa. Undantag råder då specifik preskriptionstid har avtalats, varvid ett förslag om förlängning måste accepteras av gäldenären för att få giltig verkan. Sannolikt är det huvudregeln som gäller i ditt fall.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Joar LindénRådgivare