Vilken ersättning kan fås vid en näringsidkares betalningsdröjsmål?

Jag har skickat en faktura där det står på att om den betalas sent så debiteras dom enligt räntelagen. Det har gått 50 dagar sen den skickades ut, alltså 20 dagar försenat, och jag undrar vad procenten är enligt räntelagen för förseningsavgift är? Jag skickade en faktura från min enskilda firma för ett musikuppträdande på ett företag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Min utgångspunkt i svaret

Eftersom du har agerat i eget näringsändamål så har du såsom näringsidkare utfört ett musikaliskt uppträdande för ett företag mot viss kostnad. En faktura skickades till företaget och antingen avtalades förfallodatum infalla efter 30 dagar, eller så avtalades inget särskilt förfallodatum. Det har nu passerat 50 dagar, vilket försätter företaget i 20 dagars dröjsmål. Frågan som jag kommer besvara är vilka ersättningsmöjligheter som du har till följd av betalningsdröjsmålet.

2. Vilken ersättning har jag möjlighet att få vid betalningsdröjsmål?

2.1 Dröjsmålsränta

Jag förutsätter att inget specifikt har avtalats kring dröjsmålsränta och att således räntelagens (ränteL) räntesatser ska tillämpas. Dröjsmålsränta utgår från avtalad förfallodag (3 § ränteL) eller från den dag som infaller 30 dagar efter räkning har avsänts (4 § ränteL). Ordet "från" innebär att räntan börjar löpa dagen efter, annars anges "från och med". Räntesatsen räknas per år och utgörs av referensräntan adderad med 8 procentenheter, det vill säga för närvarande totalt 7,5 procent då referensräntan är -0,5 procent (6 § ränteL). Referensräntan är den ränta som riksbanken fastställer varje kalenderhalvår, även kallad reporänta (9 § ränteL). För 20 dagars dröjsmål blir således räntan 0.075/(365/20), det vill säga årsräntan dividerat med den andel av ett år som dröjsmålet utgör. För en faktura på 1000 kronor skulle således beloppet med dröjsmålsränta bli 1000*(0.075/(365/20)+1) = 1004,11 kronor. Kronofogden har ett formulär för beräkning här.

2.2 Ersättning för inkassokostnader - om inte förseningsersättning begärs (se rubrik 2.3)

Detta avsnitt (2.2) är någorlunda överkurs och det som du främst har användning av framförs i avsnitt 2.3. Ersättning för inkassokostnader kan dock bli aktuellt om betalningsdröjsmålet fortgår och du exempelvis sänder flertalet betalningspåminnelser.

Du har rätt till ersättning för betalningspåminnelse såvida detta har avtalats senast vid skuldens uppkomst, om så inte har avtalats utgår dock denna ersättningsrätt (2 § lagen om ersättning för inkassokostnader m.m, hädanefter LEI). Ersättning för betalningspåminnelse är 60 kronor (4 § andra stycket 1 p. LEI).

Härutöver har du rätt till ersättning för kravbrev samt upprättande av fullständig ammorteringsplan. Sistnämnda torde inte komma i fråga här, men vid intresse ersätts det med 170 kronor (4 § andra stycket 3p. LEI). Det förstnämnda däremot, ersättning för kravbrev, kan bli aktuellt förutsatt att kravet innehåller tydliga uppgifter om borgenärens namn och om det förhållande som fordringen grundar sig på (5 § första stycket inkassolagen). Var för sig ska i kravbrevet anges vad som fordras i kapital, ränta och ersättning för kostnader. Angående ränta ska anges räntesatsen, kapitalbeloppet som ligger till grund för ränteberäkning samt beloppet av upplupen ränta (5 § andra stycket inkassolagen). Ersättning för sådant kravbrev är 180 kronor (4 § andra stycket 2 p. LEI). Kravbrev måste framställas och överlåtas skriftligt till den betalningsskyldige (5 § första stycket inkassolagen).

2.3 Kan jag få förseningsersättning och med hur mycket?

I förhållanden mellan två näringsidkare föreligger numera en möjlighet att utfå så kallad förseningsersättning om 450 kr (4 a § LEI), Denna ersättning innefattar ersättning för inkassokostnader innebärandes att sådan ersättning enbart utgår till den del den skulle överstiga förseningsersättningen (5 § andra stycket LEI). Fördelen är att denna ersättning kan avkrävas även om det inte har avtalats att det kan komma ifråga vid betalningsdröjsmål. Dröjsmålsränta kan utgå även på förseningsersättningen om den inte betalas inom 30 dagar från att kravet avsändes. Detta är således ett föredraget vis framför de mer krångliga ersättningarna för inkassokostnader.

3. Sammanfattning

Du har rätt till dröjsmålsersättning från förfallodagen eller den dag som infaller 30 dagar efter fakturan avsändes (3 respektive 4 § ränteL). Räntan beräknas årligen och är för närvarande 7,5%. Härutöver rekommenderar jag att du inkluderar en förseningsersättning om 450 kronor, eftersom det angår en betalning mellan två näringsidkare (4 a § LEI). Om man utgår från exemplet om en faktura på 1000 kronor har du således rätt till 1454,11 kronor efter 20 dagars dröjsmål. Ange tydligt vad samtliga extrakostnader grundas i för att undvika eventuell onödig motsträvighet.

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare