Vad ska man tänka på när man köper en bostadsrätt?

Hej!

Jag ska eventuellt köpa en nyproduktion i Stockholm och undrar vad jag behöver tänka på när jag skriver på kontrakten? Jag funderar på att möjligtvis anlita en jurist som kan hjälpa mig att gå igenom avtalen för att jag inte ska missa något viktigt som sedan kan orsaka problem för mig. Vilka handlingar rekommenderar ni att jag ska begära ut innan jag skriver på förhandsavtalet? I nuläget har jag begärt att få den ekonomiska planen (som ej fanns tillgänglig på hemsidan) samt förhandsavtalet.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det kan uppstå många oförutsedda problem när man köper en lägenhet skulle jag rekommendera att du kontaktar en jurist. Jag rekommenderar vidare att du tittar noga på bostadsrättsföreningens ekonomi. Om bostadsrättsföreningen går i konkurs riskerar du att förlora mycket pengar.

Du får gärna kontakta någon av våra andra tjänster för vidare rådgivning i frågan!

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och
välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare