FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/04/2018

Vad ska man göra om en arbetsgivare har inte betalt in tjänstepension på flera år?

Vad ska göra om arbetsgivare har inte betalt i tjänst pensionen på flera år? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att du är anställd av ett privat företag. Det framgår inte av din fråga om företaget du jobbar för har kollektivavtal eller inte, vilket får betydelse för mitt svar. Jag kommer därför ge dig två alternativa svar.

Företaget har kollektivavtal
Jag råder dig att kolla om ni har kollektivavtal på arbetsplatsen. Har ni det så har du automatiskt tjänstepension. Lite beroende på vilket kollektivavtal företaget har så kan dock tjänstepensionsavtalet kan se olika ut. Du kan läsa mer om det här.

Företaget har inte kollektivavtal
Skulle företaget inte ha ett kollektivavtal så har de rätt att själva bestämma om tjänstepension ska betalas eller inte. Det finns alltså inga regler som säger att ett privat företag måste betala tjänstepension.

Om företaget betalar tjänstepension så tecknar de ett pensionsavtal för dig. Troligt är att det isåfall står med på ditt anställningsavtal. Jag råder dig därför att kolla om det står något om tjänstepension i ditt anställningsavtal. Om det saknas rekommenderar jag att du bokar ett möte med den personalansvarige på företaget så du kan diskutera tjänstepension för kommande tid du är anställd av företaget.

Så vad ska man göra om företaget inte betalat någon tjänstepension under flera år?
Eftersom det är ett privat företag så har de rätt att bestämma själva om de vill betala tjänstepension eller inte. Har ni inget avtal om tjänstepension så kan du inte heller kräva tjänstepension från företaget.

Sandra LundinRådgivare