Vad ska man göra när en lokaluthyrare kräver en på ersättning för skada på festlokalen som en gäst orsakade?

Hej! Min dotter och hennes kompis hade en fest i hyrd lokal. En kille på festen skulle imponera på sina kompisar på toaletten, var av han ställer sig på ett handfat. Handfatet lossar från väggen men går ej i sönder, men rören har böjds och börjar läcka. Han talar om detta för min dotter och hennes vän att han gjort detta. Dom tänker ta upp detta med uthyraren på dagen efter festen då det inträffade sent på natten. Nu så har vännen fått en räkning på 38000kr av uthyraren som kräver att hon betalar. Det var hon som skrev på avtalet. Dom har varit i kontakt med killens föräldrar och sagt att han måste betala då det är han som gjort skadan. Men dom vägrar att betala hela skulden och säger att även min dotter och vän ska betala då det var deras fest. Vi har fortfarande inte löst detta då vi anser att det är killen som ska betala allt. Ska vi polis anmäla detta efter flera månader, och i så fall vad kommer att hända. Killens föräldrar har varit i kontakt med sitt försäkringsbolag men dom tar inte ärendet. vännen är jätte rädd för att komma till kronofogden då hon inte har betalt summan till uthyraren. Snälla vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går alltid att polisanmäla pojken för skadegörelse, men det är i första hand en civilrättslig fråga det handlar om. Dvs, två privatpersoner måste lösa detta genom att antingen processa i domstol eller lösa det på annan väg.

När man hyr en lokal har man et ansvar
Hyr man en lokal eller liknande har man ett ansvar mot uthyraren att vårda lokalen. Förstör således några gäster lokalen på något sätt är det fullt rimligt av uthyraren att vända sig till den person hen ingått avtal med för att kräva ersättning.

För att undvika att betala skadestånd till uthyraren finns följande alternativ:
1. väcka talan i domstol mot killen för att få ut det belopp man behövt betala till uthyraren,
2. försöka få killen/hans föräldrar att betala på annat sätt utan att väcka talan i domstol.

Väcka talan i domstol
I den här situationen kan man säga att vännen har en "regressrätt" mot killen, eftersom det är han som orsakat en sakskada som han är ansvarig för på skadeståndsrättslig grund, men som sedan vännen på avtalsrättslig grund dock blivit skyldig att betala (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Med regressrätt menas att man har en rätt att väcka talan i domstol för att kräva tillbaka det beloppet man fått betala. Hur man väcker talan mot någon i domstol går att läsa på Sveriges domstolars hemsida.

Viktigt att komma ihåg när man överväger process i domstol är att man kan komma att behöva betala rättegångskostnader, och ibland också motpartens om man förlorar (18 kap. 1 § rättegångsbalken). Något annat jag måste poängtera är att regressrätten inte ger vännen någon laglig grund för att vägra betala fakturan som uthyraren har skickat. Det ger henne endast en möjlighet att kräva tillbaka pengarna från killen i efterhand.

Alternativ till att väcka talan i domstol
Ni kan försöka få lokaluthyraren att vända sig till killen som förstörde handfatet för att få ut skadestånd. Även om de inte har ingått i något avtal, så har killen av oaktsamhet vållat en sakskada och kan därför mycket väl bli skyldig att betala förutsatt att lokaluthyraren också kräver detta av honom (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Ge därför killens alternativt hans föräldrars kontaktuppgifter till lokaluthyraren och förklara att det är han som är skyldig för skadan i toaletten.

Ett annat alternativ är att försöka få killen samt hans föräldrar att förstå att ni menar allvar. Ni kan dels förklara den rättsliga grunden för hans skadeståndsansvar, med hjälp av det jag uppgett. Påpeka att vännen har en regressrätt mot honom och hota med att ta saken till domstol. Skulle det inte fungera kan ni vända er till Kronofogden för att skicka ett så kallat betalningsföreläggande (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Skulle de bestrida ansökan kan Kronofogden dock inte göra något om man inte tar saken till domstol först (33 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Men ett brev från Kronofogden kan förhoppningsvis få han och hans föräldrar att förstå att ni menar allvar. En ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr att göra och hur man går till väga går att läsa på Kronofogdens hemsida.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare