FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/06/2018

Vad ska man göra när arbetsgivaren inte betalar ut lön

Arbetsgivare vill inte betala ut min lön vill behålla pengar

vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Om din arbetsgivare inte vill betala ut din lön kan du antingen vända dig till din fackförening om det är så att du är fackligt ansluten och få hjälp via dem, alternativt begära ut din lön via kronofogden. Det man gör då är att du startar ett ärende hos kronofogden och begär det belopp du ska få i lön. Kronofogden hör då av sig till din arbetsgivare om detta och arbetsgivaren väljer då att antingen betala på en gång eller att vägra. Om arbetsgivaren vägrar kommer du få frågan från kronofogden om du vill ta detta vidare till process i tingsrätt. Du kan alltid välja att stämma arbetsgivaren på lönen direkt, men många gånger räcker det att kronofogden begär ut lönen. Du har även rätt att kräva ränta på lönen från dagen lönen skulle betalas fram tills den gör det.

Om du behöver hjälp med att kräva ut ersättningen via en jurist har vi väldigt bra jurister på byrån som kan hjälpa dig med det. Kontakta mig på isabella.vasiliou@lawline.se om det är så att du vill att jag hjälper dig vidare med det.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare