FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/09/2019

Vad ska jag göra om jag inte fått en vara jag beställt på internet?

Hej, jag har köpt en vara av en privatperson på tradera. Betalningen gjordes med swish till kontot samma dag som budgivningen avslutades. Enligt annonsen så betalade jag 158 kr inklusive frakt. Efter en vecka hörde jag av mig till säljaren och undrade vart paketet var, då denna person svarar att hen skickat den. När jag frågade efter sändnings-ID eller kollinummer säger hen att hen har inga uppgifter gällande det men att det är inlämnad. Inga konkreta uppgifter om att paketet är inlämnad eller vilket transportföretag. Vi hade en smskonversation där jag begärde ett svar, ett underlag på att hen verkligen har skickat paketet eller att jag kräver mina pengar tillbaka. Hen anklagade mina grannar att de kanske har stulit det och att hen aldrig kommer betala tillbaka något. Nu är frågan vad jag kan göra? Pengarna är inget som jag bryr mig utan själva principen att anklaga mig för bedragare samt mina grannar för tjuvar. Hur kan jag anmäla hen för otal samt för att lura en köpare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkat det undrar du vad som händer om du köpt en vara av en annan privatperson via internet och vad du ska göra om varan inte kommer fram i tid, eventuellt inte kommer fram över huvud taget. I ditt fall måste man då kolla vad som står i köplagen, då köplagen bland annat reglerar köp mellan två privatpersoner.

Om varan har skickats

I det här fallet handlar det om ett s.k. transportköp, då du köpt något på internet som sedan ska transporteras hem till dig eller närmsta utlämningsställe. Om säljaren har skickat varan till dig och säljaren finns på samma ort som dig, anses varan överlämnad till dig när du fått hem varan (7 § 1st. köplagen). Detta innebär alltså att säljaren har ansvar för varan tills den levererats hem till dig.

Om varan dock har skickats från en annan ort än den du bor på, anses varan överlämnad till dig när varan överlämnats till den som ska transportera varan till dig (t.ex. Postnord eller DHL). Detta framkommer i 7 § 2 st. köplagen. Detta tydliggörs också i 13 § köplagen.

Här beror det alltså på vilket ort säljaren befinner sig på.

Om varan inte skickats

Om varan inte har skickats i tid, eller om varan inte skickats alls, kan du enligt köplagen (22 §, samt 23–29 §) kräva att säljaren skickar varan till dig och du kan dessutom kräva skadestånd. För att kräva skadestånd måste du dock gå till en domstol med ditt ärende och det är då du som köpare som kommer behöva bevisa att du aldrig fått varan, vilket kan bli svårt om ord står mot ord. Dessutom tillkommer rättegångskostnader i det fall du inte når framgång i ditt ärende. Du får också hålla inne med betalningen enligt 42 §, vilket dock blir svårt i ditt fall eftersom du redan betalat för varan.

Du får också, enligt 25 § 1 st. häva köpet om dels det faktum att säljaren inte skickat varan till dig har varit av väsentlig betydelse, dels om säljaren borde ha förstått detta.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis beror det alltså på om varan har skickats och isåfall från vilken ort, samt om varan inte skickats över huvud taget. Befinner sig säljaren på samma ort som dig, ansvarar säljaren för varan tills den har levererats hem till dig. Om säljaren dock befinner sig på annan ort, är det du som köpare som ansvarar för varan redan när den lämnats till transportören. Skulle inte varan ha skickats över huvud taget, kan du antingen kräva att säljaren skickar varan, skadestånd eller eventuellt hålla inne betalningen (vilket som sagt blir svårt i ditt fall).

Med vänlig hälsning

Hanna StenbergRådgivare