Vad ska jag göra när mitt ex och hans flickvän attackerar mig fysiskt och uppträder hotfullt?

Hej.

Jag har problem med mitt ex och hans flickvän. Dom har både attackerat mig fysiskt och hånat mig och uppträtt väldigt hotfullt så fort dom ser mig. Jag har inte varken sagt lr gjort dom nånting utan har varit helt lugn och bara ignorerat va dom än gör. Har både vakter och personer som sett o hört allting som tycker jag ska anmäla dom. Dom har eTT väldigt labilt sätt så det känns som att dom är kapabla till vad som helst. Allting bottnar väl troligtvis i svartsjuka och jag har försökt att prata med dom att det är inte okej det dom håller på med men är tyvärr meningslöst utan flickvännen anklagar mig för att jag inte släppt honom och att jag ska gå vidare. Jag har inget intresse överhuvudtaget av mitt ex men tror han intalar henne det för att hålla henne svartsjuk och osäker. Det har gått så långt att jag inte ens vill gå utanför dörren för att inte träffa på dom. Vad ska jag göra? Är en anmälan lösningen, jag vill verkligen inte ha det här bråket med dom. Dom har blivit portade på krogen efter han hotade mig så vakten såg det men hjälper inte eftersom han bor så nära mig. Hur ska jag agera?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ditt ex och hans flickvän attackerat dig fysiskt och därigenom med mening tillfogat dig kroppsskada eller smärta så har de begått brottet misshandel (3 kap. 5 § BrB). Om de hotat dig med att de ska begå någon form av brottslig gärning, t ex att de ska skada dig eller förstöra dina saker, och det är ägnat att framkalla allvarlig fruktan för din säkerhet eller egendom, så kan de också dömas för olaga hot (4 kap. 5 § BrB). Dessa två brott är allvarliga och kan leda till fängelse.

Jag kan inte svara på om en polisanmälan är lösningen för dig utan det måste du själv avgöra men jag skulle vilja uppmana dig att anmäl. Eftersom ditt ex och hans flickvän attackerar dig fysiskt, uppträder hotfullt och du är rädd att gå utanför dörren tycker jag du ska fundera på att ansöka om kontaktförbud. Det gör du hos polis- eller åklagarmyndighet.

Ett kontaktförbud innebär att de inte får besöka eller på annat sätt ta kontakt eller förfölja dig. Kontaktförbud meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att de begår brott mot dig, förföljer dig eller på annat sätt allvarligt trakasserar dig. När man gör en bedömning om kontaktförbud ska meddelas så beaktas särskilt om de har begått brott som misshandel och olaga hot (1 § lagen om kontaktförbud). Det kan därför vara bra att du gör en polisanmälan om du väljer att ansöker om kontaktförbud.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare