Vad säger lagen om grannar som stör och vad kan man själv göra åt det?

Hej! Hur ska jag bära mig åt när grannen ovanför stör flera timmar per dag? Personen har ett barn som cyklar runt inomhus och det låter hemskt varje gång hon kör över trösklarna! Har försökt att prata med personen i fråga eftersom vi som boende måste kunna komma överens men tyvärr utan framgång. Det är klart att barn måste få leka men det närmar sig 55Db vid mätning när hon cyklar runt… HJÄLP!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning uppfattar jag det som att du bor i en hyresrätt eller en bostadsrätt och jag kommer därför att redogöra för vad som gäller för dessa två typer av bostadsformer. Beroende på vilken bostadsform du bor i, är det olika lagar som aktualiseras. När det kommer till hyresrätter är det jordabalken (JB) som reglerar hur en hyresgäst får använda sin hyresrätt. När det kommer till bostadsrätter är det bostadsrättslagen som reglerar användningen av en bostadsrätt.

Vad säger lagen om grannar som stör?

Såväl en hyresgäst som en bostadsrättsinnehavare ska se till att grannarna inte utsätts för störningar. Det handlar om sådana störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämrar bostadsmiljön för grannarna på ett sätt så att störningarna inte ska behöva tålas (12 kap 25 §  1 st JB och 7 kap 9 § bostadsrättslagen). Lindrigare störningar är alltså något som accepteras men när störningen går över till att försämra bostadsmiljön för andra eller om störningen faktiskt kan vara skadlig för hälsan, ska man inte längre behöva acceptera den. Vart gränsen går för när en störning bli oacceptabel definieras inte närmare i lag utan man får söka stöd i den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus skall behöva tåla.

Vad kan man göra om man har en störande granne?

Ett bra första steg är att, precis som du har gjort, försöka prata med grannen i fråga. Då detta inte ledde till någon framgång för dig rekommenderar jag dig att kontakta din hyresvärd om du bor i en hyresrätt. Detta kan du göra antingen själv eller att ni som är påverkade går ihop och tillsammans meddelar hyresvärden. Ofta har hyresvärdarna även en störningsjour som du kan ringa för att få hjälp. Om du istället bor i en bostadsrätt kan du anmäla störningen till din bostadsrättsförening. Denna har en skyldighet att agera om störningar i bostadshuset anmäls.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare