Vad räknas som normalt slitage av hyresrätt?

Hej!

Vi ska flytta från vår hyreslägenhet och under förbesiktningen säger Rikshem att hål i väggar från bildramar och bokhyllor inte räknas som normalt slitage. Vi måste själva spackla och måla om där det varit bokhylla och tapetsera om i de rum vi haft bildramar, annars kommer Rikshem fakturera oss för detta vid flytt. All annan information jag hittar säger att dessa saker räknas som normalt slitage, så länge det inte är hål överallt och hålen är där på grund av att en hylla eller bildram sitter där. Så min fråga är; Kan Rikshem verkligen fakturera oss för detta/måste vi i prinsip renovera lägenhetn innan vi flyttar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Mitt korta svar är att hyresvärden inte borde fakturera er för detta, under förutsättning att ni inte har haft ovanligt många ramar/hyllor eller att dessa har bildat ovanligt stora hål i väggarna. Jag tolkar din fråga som att ni har haft ett ganska normalt antal vägghängda dekorationer och liknande och att hålen som du syftar på är normala spik eller skruvhål och inga större skador.

Hyresgästens skyldighet att vårda lägenheten

Enligt 12 kap. 24 § Jordabalken (JB) har du som hyresgäst en skyldighet att vårda din lägenhet väl. Denna skyldighet innebär att lägenheten ska användas varsamt men att hyresgästen naturligtvis måste få använda den som man normalt sett gör med ett boende. Normalt slitage kommer uppkomma och det innebär inte att man inte har vårdat sin lägenhet. Enligt samma bestämmelse är hyresgästen skyldig att till hyresvärden ersätta skador som uppkommer på grund av vårdslöshet eller försummelse.

Vilka skador räknas som normalt slitage

Man räknar skador som uppkommer genom normal användning som normalt slitage, vilket är undantaget från ersättningsskyldigheten. Det kan handla om mindre repor i golvet, hål eller märken efter tavlor/hyllor eller andra vägghängda möbler, mindre fettfläckar på tapeter och dylikt. Min bedömning är därför att de skador som du beskriver i din fråga hör till normalt slitage som ni inte kan bli ersättningsskyldiga för. Observera också att normalt slitage alltid är tillåtet, även om något annat skulle stå på ert kontrakt.

Hyresvärden måste bevisa vårdslöshet eller försummelse

Om hyresvärden ska kunna få ersättning från er behöver de kunna bevisa att ni varit vårdslösa eller försumliga och på så sett vållat skadorna. Enligt 12 kap. 1 § st. 5 JB är jordabalken i denna del tvingande till hyresgästens fördel. Detta innebär att det är hyresvärden som har bevisbördan och som alltså måste kunna visa på att ni har orsakat skadorna och att dessa faller utanför det som brukar bedömas som normalt slitage. Min bedömning av din situation är att hyresvärden kommer ha svårt att visa detta.

Min rekommendation till er

I ett första led bör ni diskutera detta med hyresvärden och berätta att skadorna på era väggar faktiskt faller under normalt slitage och att det är hyresvärden som måste bevisa att så inte är fallet. Om hyresvärden står på sig kan ni kontakta hyresnämnden i ert län så att ärendet får prövas där. Även hyresgästföreningen (om ni är medlemmar) brukar kunna komma med bra rådgivning och hjälp.

Jag hoppas att mitt svar var till någon hjälp. Ni är välkomna att höra av er till oss igen med ytterligare frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar

Paulina AsplundRådgivare