Vad räknas som enskild egendom?

Innan man gifter sig - hur vet man vilken egendom partnern har som är enskild? Är det endast upp till blivande make/maka att berätta eller finns det något sätt att få reda på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den egendom som partnern har som är enskild egendom kan vara:
- Egendom som man har fått genom gåva
- Egendom som man har fått genom testamente
- Egendom som man har ärvt och som enligt testamente ska vara enskild egendom
- Egendom som man har fått genom ex. livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande som har tecknats av någon annan
- Det som har ersatt ovanstående egendom genom ex. ett köp för pengarna man har fått i gåva eller liknande

För att det ska räknas som enskild egendom krävs det dock att det finns ett villkor att egendomen ska vara mottagarens enskilda i alla de ovanstående fallen (7 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken). Det är alltså villkoret som avgör om egendomen räknas som enskild egendom eller inte, och i så fall bör personen som har fått egendomen vara medveten om detta.

Ni har även möjlighet att genom äktenskapsförord avtala mellan er om ni vill att annan egendom än vad som har räknats upp ovan ska räknas som enskild egendom (7 kapitlet 2 § och 3 § Äktenskapsbalken). Vi på Lawline hjälper er gärna att upprätta ett sådant äktenskapsförord!

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare