Vad omfattar skadestånd och hur kräver man det?

Hejsan!

Var och besökte ett spa för ett par dagar sedan. Låg och badade i deras utomhusjacuzzi och skulle gå tillbaka in till spa avdelningen.

Man går då igenom en karuselldörr. När jag puttade dörren framför mig så slog dörren bakom mig i min häl. Fick då ett stort jack där nästan halva hälen lossnade. Åkte direkt från spat till akuten där jag fick sy ett antal stygn.

Hoppar nu på kryckor och kommer vara sjukskriven minst 10 dagar.

Min fråga är: Kan jag kräva företaget (Hotell+spa) på skadestånd?.. Tänker förlorad arbetsinkomst, sveda och värk, sjukhuskostnader osv. Hotellet har erbjudit mig en gratis vistelse vilket jag tycker är för dåligt.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadeståndsskyldighet föreligger i de fall någon uppsåtligen eller vårdslöst orsakat någon personskada (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Av frågan är det svårt att fastställa huruvida någon varit vårdslös. Visserligen är det möjligt att dörren underhållits undermåligt. Men inget av

I det fall skadeståndsskyldighet kan fastställas har du rätt till ersättning för sjukvårdskostnader och resekostnader. Du har även rätt till ersättning för fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) (5 kap. 1 § skadeståndslagen). Vill du framföra ett skadeståndskrav rekommenderar jag att du gör detta direkt mot företaget, fastän diskussion förts tidigare, och beskriver i ett brev varför du anser att de är skadeståndsskyldiga och med vilket belopp. Skulle företaget inte betala och du fortfarande anser att de är skadeståndsskyldiga, kan du skicka en stämningsansökan till tingsrätten för att yrka dina krav.

Jag har som sagt svårt att utifrån din fråga avgöra om det är någon person som har varit vårdslös och därför är ersättningsskyldig, eller om dörren ifråga på något sätt kan vara undermålig. Vill du ha hjälp att utreda frågan närmare kan du boka tid med en av våra jurister (här).

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare