Vad menas med hemlig övervakning av kommunikation?

vad menas med hemlig övervakning av kommunikation ? betyder det att polisen ser vad man skriver på Internet och vilka sidor man är inne på från mobiltelefonen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om hemlig övervakning av elektronisk kommunikation (förkortat HÖK) finns i Rättegångsbalken (RB) 27 kap.

Vad menas med hemlig övervakning av kommunikation?
Med HÖK menas att polisen hämtar in uppgifter om:
- vilka meddelanden eller samtal som skickat till eller från t.ex. ett telefonnummer, en mobiltelefon, eller ip-adress,
- vilka mobiltelefoner och liknande som funnits inom ett visst område, eller
- i vilket område en specifik mobiltelefon eller liknande finns eller har funnits vid en viss tidpunkt.

Betyder det att polisen ser vad man skriver på Internet och vilka sidor man är inne på från mobiltelefonen?
Uppgifterna är alltså tidpunkter för samtal och meddelanden samt längden på samtal m.m. Det kan både handla om meddelanden via själva mobilnätet men även över Internet. Polisen ser därför inte vad du skriver på Internet, men att du skriver på Internet. HÖK handlar om att polisen samlar in uppgifter om kommunikationen för att ta reda på vem eller vilka en misstänkt person har kontakt med, och när (RB 27 kap. 19 §).

Sammanfattning:
- Med hemlig övervakning av elektronisk kommunikation (HÖK) menas att polisen hämtar uppgifter om din kommunikation; att den skett samt var och när den skett.
- Polisen kan inte se vad du skriver på Internet genom HÖK, men de kan eventuellt se vilka sidor du är inne på och att du skrivit saker.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Återkom gärna med en ny fråga om du har ytterligare funderingar!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare